به كارگيري عناصر تصوير


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 7
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 7
:: بازدید ماه : 38
:: بازدید سال : 121
:: بازدید کلی : 5839

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

به كارگيري عناصر تصوير
یک شنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت 10:46 | بازدید : 117 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

زماني كه در انديشه ي خلق كتابي هستيد بايد فكر كنيد و ببينيد كه چگونه مي خواهيد در صفحاتي كه از پي هم مي آيند تصاوير ي راخلق كنيد . براي اين كار شايد ساده ترين ، روش تهيه ي فرم داستان تصويري باشد . درمورد كتاب ، اين طرح دو بعدي است و صفحات به نحوي كنار هم قرار مي گيرند كه تمام آن ها همزمان قابل ديدن است ، بهترين شيوه براي درست كردن داستان تصويري ، رسم كردن تعدادي صفحه ي كوچك است كه مي توانيد از آن تعداد زيادي كپي بگيريد . به اين ترتيب مي توانيد روي طرح و ساختار يك كتاب بااسكيس و متن اوليه كار كنيد . اكثر كتاب هاي مصوردر فرمت 32 صفحه اي هستند كه از اين تعداد ، حدود 12 صفحه ي دوتايي مخصوص متن و تصوير است ، ضمن اين كه صفحه ي اول در سمت راست و صفحه ي آخر در سمت چپ كتاب قرار مي گيرد . خواندن تصوير هاي دنباله دار ، مهارت پيچيده اي است كه البته بخش اعظم آن به صورت ناخود آگاه در اوايل دوره ي كودكي آموخته مي شود . تصويرهاي دنباله دار كتاب به تدريج و همراه با افزايش طرح هاي خط خطي و طرح هاي آزمايشي شخصيت ها ، مشخص تر مي شود . باطراحي خطي ساده و مشخص ، تصاويرمناسب صفحه ها پديد مي آيند . در اين ميان هميشه حواستان به صفحه ي مياني كتاب هم باشد . دربيشتر مواقع دشوارترين بخش كار حك و اصلاح و حذف بخش زيادي از متن و تصويراست ، به طوري كه درنهايت به تصويرهاي دنباله دار مرتب ، مناسب و خوش ساختاري برسيم شما براي طرح و ايده اوليه تان فقط به سردستي ترين و خام ترين نقاشي نياز داريد و در اين مرحله اصلا لازم نيست به طراحي شكل ها برروي صفحه يا حتي به فورمت خود صفحه توجهي داشته باشيد . در اين مرحله از كار ، اولويت اول قرار گرفتن هر عنصر در جاي خود است ، مولفه هاي كليدي داستان چه هستند و چگونه در صفحه ي كتاب مي گنجد ، تصويرهاي اصيل كدامند در حين پيشرفت كارها ، فورمت مناسب صفحه برايتان آشكار مي شود ، به تدريج طرح تصويرهاي هر دو صفحه ي مقابل روبه روي هم ، باتوجه به فورمت صفحه و كليت كتاب ، تفكيك و مشخص مي شود . صرف نظراز اندازه ي تصويرها - چه تصاوير كل فضاي دو صفحه ي مقابل هم را بگيرند و چه نگيرند - حتما بايد توجه داشته باشيم كه هر دو صفحه را از لحاظ بصري به طور هم زمان تجربه كنيم . به اين ترتيب لازم است كه شكل ها و رنگ بندي ها درصفه ي مياني كتاب باهم هماهنگ باشند . بعيد است تصاويري كه جدا از يكديگر پديد آمده اند و بعد در كنار هم جاي گرفته اند ، به خوبي كنارهم بنشيند .

چنانچه تصويرها يا صفحات مقابل هم از جنبه ي شكل ، رنگ بندي يا تناسب و اندازه تكراري به نظر برسند ، علاقه و اشتياق مخاطب براي ورق زدن صفحه كم مي شود . هر دو صفحه كتاب را بايد با توجه به نوع ارتباطش با صفحات قبل و بعد آن طراحي كرد، علاوه براين كه رابطه ي آن با روند كلي كتاب هم حائز اهميت است . در اصطلاح فيلم سازي ، اين امر به معني فكر كردن درباره ي زواياي دوربين است يعني توجه به چيزهايي مانند چرخش ، تمركز روي چيزي و نماهاي نزديك ، شايد گاهي در مقاطع خاصي در روند بيشتر داستان ، افزايش سرعت حركت ضروري باشد، ياشايد هم بتوان رويداد يا مجموعه كاملي از رويدادها را در فورمت فشرده ي كميك استريپ نشان داد . به اين دليل كه براي رفتن به صفحه ي بعد بايد سفري طولاني يا تجربه اي پيچيده را به سرعت توصيف نمود .

نقاشي كشيدن از يك شي صحنه يا رويداد از ارتفاعي هم سطح چشم وبا فاصله اي استاندارد از موضوع مورد نظر ، خود بخود بسيار راحت است . اگر در تصويرهاي دنباله دار يك كتاب مصور استفاده از اين رويكرد بدون دليل مشخص باشد ، خيلي زود براي خواننده ملال آور مي شود از اين رو مهم است كه در حين برنامه ريزي و فكر درباره ي اين تصوير هاي دنباله دار ، به نكات مورد نظر توجه بيشتري نمود .

حس غريزيمان به طور طبيعي به ما مي گويد كه شخصيت يا شخصيت ها را در چارچوب يك قاب بگذاريم اما وقتي شخصيتي به چارچوپ وارد يا از آن خارج مي شود ، حس زمان پديد مي آيد ضمن اين كه روشن و آشكار با صفحه ي قبل يل بعد كتاب هم رابطه ايجاد مي كند . براي آن كه بخواهيد به تصويرهاي دنباله دار مسير تاثير گذاري بدهيد، بايد از تركيب بندي هاي تكراري بپرهيزيد .

در شيوه ي خوانش تصويرهاي دنباله دار، چيدمان شكل ها در دو صفحه رو به روي هم نقش كليدي ايفا مي كند هم از جنبه جهت دادن به چشم و هم از لحاظ توازن  زيبايي شناسي . به ندرت ديده مي شود كه كسي با رويكرد اساسا سنتي و واقعي ، با مقوله تصويرگري برخورد وحتي آن را به كمك گرافيك روي صفحه اجرا كند .

     

يك فريم داستان تصويري براي گروخ

سني 6 سال اثرليلا رخشي قاضياني            

 

 يك فريم داستان  براي گروه سني نوجوان اثرليلا رخشي قاصياني

 

                

 

    يك فريم داستان براي گروه سني نوجوان اثرليلارخشي قاضياني



144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: